
Bismillahirrahmanirrahim,
Gerekli powerpoint dosyası (8 KB)
Grafik ile ilgilenen arkadaşlara, merak edilen bir konu hakkında bildiklerimi anlatayım istiyorum. Zaten geçen toplantıda da bunun için bir nevi söz vermiş olduk böylelikle bu sözümüzü de yerine getirmiş olalım.
Öncelikle gözün görme mantığından biraz bahsedelim. (Burada bahsedeceğim konuları basite indirgeyerek anlatmaya çalışacağım.)
Yaradılış gereği, insan oğlu avcı nitelikli olarak dünyaya gelmiştir, bu sebeple (diğer tüm avcı yaratıkları gibi) her iki gözüde ön tarafta, mesafe belirleyebilecek şekilde tasarlanmıştır. Yaşadığımız çok boyutlu kainatta, görme duyusu 3 boyutlu olarak çalışmaktadır.
Eğer tek gözümüz olsaydı, 3 boyutlu görüş elde edemezdik. İki adet göz ile bu 3 boyutlu görüntüyü elde edebiliyoruz. Aslında 3 boyutlu olarak gören göz değil, beynimizdir. Yani her iki gözden gelen sinyallerin mantıksal olarak üst üste bindirilmesi ile muhteşem bir 3 boyutlu görüş elde edilebiliyor. (Kartal, şahin, atmaca doğan gibi bazı avcı kuşlarda bu görme, boyut algılama, mesafe tayini ve çözünürlük insana göre 4-14 kat arası artıyor J)
Tek göz ile 3 boyut görüntü elde edilemez, illa ikinci bir göze ihtiyaç duyulur. Hani parmağınızın ucunu burnunuza doğru yaklaştırıp uzaklaştırırken gözlerinizin şaşılığı artar-azalır ya. İşte işin sırrı burada yatıyor. Elde edilen 3 boyutlu görüntülerde aslen bunu yaparak 3 boyutlu hissi uyandırıyor, göz aldatmacası.
Aşağıda bahsedeceğim 3 boyutlu görüntü elde etme metodu en basit metodlardan biridir bahsedeceğimden çok daha ileri seviyeli olanlar var (Elektronik 3D Gözlükler gibi onlardan da kısaca bahsedeceğim.)
Göz açısı dedik ya, gözlerimiz yakındaki bir cisme bakarken şaşılık derecesi iyice artar, daha uzaktakilere bakarken şaşılık derecesi azalır ve ufuk çizgisinde neredeyse birbirine paralel bir hal alır.
1 power point slide hazırladım ama nasıl yükleneceğini bilmediğim için şu anda aktarmayı yapamıyorum. Ancak Adminimiz yardımcı olursa aktarırız ve birazdan anlatacaklarımı o power point deki çizimlere göre hazırlandı.
Gerçek görüşde beyin her iki gözden gelen sinyalleri üst üste bindirir ve göz açılarını da hesaba katarak bir görüntü elde eder. (Bkz. Gerçek 3d görüntü) Burada yakındaki ve uzaktaki cisimlerin birbirinden göz açısı olarak nasıl farkettiğimiz görülmekte. Beynimiz bu görüntüleri gözün şaşılık derecesine bakarak uzakta yada yakında diye tayin eder.
Bizde sanal 3 d görüntüyü hep aynı uzaktaki bir perdeye (monitöre) bir görüntü yansıtarak (gözlerin açısını değitirerek yapacağız). Ancak her iki gözde aynı mesafedeki bir düzleme bakacağı için, gözler birbirinin gördüğü görüntüyü görmemesi gerekir. Bunun için fizik bilminden yararlanarak, ışığın soğrulmasını (yani ışığın spektrumunda birbirinden uzak iki dalga boyunu seçeceğiz ve bunu filtreleyerek, birbirleri tarafından görülmelerini engelleyeceğiz) Yani Mavi ve Kırmızı dalga boylarını seçeceğiz. Diğer bir deyişle, bir gözümüzde mavi bir cam veya jelatin diğer gözümüzde kırmızı bir jelatin veya cam kullancağız.
Mavi cam ile baktığımız gözümüz ile, kırmızı ve tonları olan renkleri göremeyeceğiz, kırmızı cam ile baktığımızda mavi ve tonlarındaki renkleri göremeyeceğiz. Ve böylelikle aynı düzlemde göz açılarımızla rahatlıkla oynayabileceğiz. (basit, kartondan 3d film gözlükleri bu mantıkla çalışmaktadır.)
Sanal 3d görüntü 1 (Yakın) şekline baltığımızda, monitörde Mavi ve kırmızı objeler bulunmakta ve gözlerimiz bu mavi ve kırmızı objelere doğru bakmakta (yani iyice şaşılaşmış durumdadır) Beyine gelen bu görüntüler, gözümüzün şaşılık açısı ile beyin tarafından muhteşem bir birleştirme ile orta noktada kesitirilir ve gördüğümüz görüntü sanki burnumuzun ucundaymış gibi bir his uyandırır.
Bunun tam tersi olan Sanal 3d görüntü 2 (Uzak) şekline baktığımızda ise, gözler yine aynı monitörde ve aynı mesafede (ancak yerleri değiştirilmiş) objeleri görür ve gelen bu iki görüntü, gözümüzün şaşılık açısına göre beyin tarafından çok daha ilerde bir noktada kesiştirilerek sanki uzaktaymış gibi bir his uyanır.
Aslında her iki durumda da bakılan yer monitör ancak gözümüze bu tür bir aldatmaca ile yakın veya uzak gibi algıda yanılsamalar yaptırılarak g3d görüntü elde edilebilir.
Aslında olay bu kadar basit fakat bu yöntem ile, (yani Mavi Kırmızı gözlük yöntemi ile) 3d görüntüleri elde ederken pek çok kısıtınız oluyor, Örneğin renkler genelde mavi ve kırmızı (veya kırmızı yeşil gibi) ışık spectrumunda birbirinden uzak tonlar seçilmek zorunda. Aksi takdirde her iki göz de bu görüntüleri görmeye başlar ve göz yanılsaması ortadan kalkar.
Geleim diğer yöntemlere. Mantık burada algılandığına göre, 3d elektronik gözlükler ve buna uygun görüntüleme sistemleri ile, her iki göze farklı açıdan görüntüler yansıtılarak görme duyusu bu şekilde şaşırttırılıyor.
Gözümüz sn 24 kareden yukarı hızlardaki yenilenen görüntüleri algılayamaz (Bu şekilde dizayn edilmiş) ve filmlerde de bu teknik uygulandığı için sanki görüntü akıyormuş gibi gelir bize. Aslında her görüntü sn’de 24 defa değişen fotoğraflardan oluşmaktadır. Elektronik 3d gözlüklerde ise gözlük, ekrana gelen görüntüye göre bir sağ göz, bir sol göz karartılarak, sn’24 görüntü (her göz için 24 görüntü, aslında ekrana gelen görüntü sayısı min 48’dir) her iki göze farklı açıdan görüntü aktarılmakta böylelikle, renk kısıtı olmadan sanal 3 boyutlu görüntüler oluşturulmaktadır.
3d filmlere gelince, bu filmlerde mavi (yeşil) - kırmızı tekniği kullanılarak aynı anda 2 adet çekim yapılır ve perdeye buradan elde edilmiş mavi-kırmızı bir film yansıtılır. Tabi gözümüzün mavi camlısı mavi görüntüleri, kırmızı camlısı kırmızıyı görerek sanki film önünde oynuyormuş hissine kapılır.
Neyse şimdilik bu kadar. Umarım karışık olmamıştır, sorularınız olursa listeye sorabilirsiniz.
Kolay Gelsin.