linguistic variables bulanık mantık

Delphi'de kod yazma ile ilgili sorularınızı bu foruma yazabilirsiniz.
Cevapla
sonuncusado
Üye
Mesajlar: 37
Kayıt: 13 May 2005 03:36

linguistic variables bulanık mantık

Mesaj gönderen sonuncusado »

herkese merhabalar..

ben basit bir bulanık mantık uygulaması yapmak istiyorum. uygulamamın benzerini javada buldum bana epey fikir verdi. ama orada kuralları oluşturmak için kullanılan linguisticvariables tipinin delphide bir karşılığı varmıdır bi urlu bulamadım. ve linguistic variables ile ilgili icerisindeki degerlerin ne oldugunu da bulamadım. hatta linguistic variablesin ne oldugunu hic anamadım:) yardımcı olursanız bana bu konuda cok sevinirim ii calısmalar..
Ali Erdoğan
Kıdemli Üye
Mesajlar: 1026
Kayıt: 11 Şub 2005 02:12
Konum: İstanbul

Mesaj gönderen Ali Erdoğan »

Konuyu bilmiyorum ama bu linguistic variables dediğin örnekte metin değişkenlerini faklı dillere göre göstermek için tanımlanmış bir değişken olmasın?
Kullanıcı avatarı
mrmarman
Üye
Mesajlar: 4741
Kayıt: 09 Ara 2003 08:13
Konum: İstanbul
İletişim:

Mesaj gönderen mrmarman »

http://www.eng.deu.edu.tr/fenmuh/s15/15-07.pdf yazdı: Mühendislikte ve diğer bilim dallarında olaylar ve sistemler, kesin matematiksel modeller
kullanılarak tanımlanırlar. Oluşturulan bu modellerin kullanılması ile olayın veya sistemin
gelecekte alacağı durum veya göstereceği davranış biçimi tahmin edilmeye çalışılır. Halbuki
günlük yaşantıda karşılaşılan problemlerin büyük bir çoğunluğu ya çeşitli nedenlerden dolayı
tam olarak modellenemeyebilir ya da kesin bir durumu ifade edemeyebilirler. Bu tip
problemlerin incelenmesinde ve çözümlenmesinde Bulanık Mantık (BM) yaklaşımı
kullanılabilir.
BM düşünüşüne uygun düşen modelleme problemleriyle karşılaşıldığında, genellikle bir
uzman kişinin bilgi ve deneyimlerinden yararlanma yoluna gidilir. Uzman operatör; dilsel
değişkenler/niteleyiciler (linguistic variables) olarak tanımlanabilen "uygun değil, uygun, çok
uygun; yüksek, biraz yüksek, çok yüksek; az, fazla, çok fazla"; gibi günlük yaşantımızda sıkça
kullandığımız kelimeler doğrultusunda esnek bir denetim mekanizması geliştirir. İşte bulanık
denetim bu tür mantıksal ilişkiler üzerine kurulmuştur (Zimmermann, 1991).
Bulanık Küme (BK-fuzzy set) kavramları, tam olmayan bilgi ve uzman sistemlerdeki
yaklaşık yargılamayı (reasoning) elde etmek için BM önerilmektedir (Mizumoto vd., 1979).
Klasik mantığın aksine BM, tamdan ziyade yaklaşık olan muhakeme modelleri ile uğraşan
kavram ve tekniklerin esasını sağlamada yardımcı olmaktadır. BM, doğada istatistiki olarak
kesin olmayan (imprecise) ve belirsiz/şüpheli (vague) kaynaklar ile uğraşan bir tekniktir.
BM'ın esası, bulanık küme teorisidir (Zhang ve Huang, 1994).
İlk defa Zadeh tarafından geliştirilen Bulanık Küme Teorisi (BKT), esas olarak insan
düşünce ve algılarındaki belirsizlikle ilgilenir ve bu belirsizliği sayısallaştırmaya çalışır
(Zadeh vd., 1975). Diğer bir deyişle BM'ın temel amacı "insanların tam ve kesin olmayan
bilgiler ışığında tutarlı ve doğru kararlar vermelerini sağlayan düşünme ve karar verme
mekanizmalarının modellenmesi" olarak söylenebilir.
Başlangıçta sadece teorik bir araştırma alanı olarak ortaya çıkmış olan BK yaklaşımı,
izleyen yıllarda pek çok farklı alanda uygulama imkanı bulmuştur. Bu uygulama alanları
arasında en belirgin olanları; bilgisayar bilimleri, kontrol, meteoroloji, tıp, sosyal bilimler,
psikoloji, yönetim bilimleri, yapay zeka ve uzman sistemler sayılabilir. Özellikle 80'li
yıllarda endüstriyel kuruluşların ilgisi bu alana yönelmiştir. Böylece teorik ve uygulamalı
araştırma yapan kuruluşların ortak çalışmaları neticesinde BK'lerin uygulanma alanlarında
önemli gelişmeler sağlanmıştır. Bu çalışmaların sonucunda bulanık kontrol işlevine yönelik
pek çok yazılım ve donanımlar ortaya çıkmıştır.
- Yeterince aydınlandığımıza göre soruya gelelim... :lol: Siz bir sorgu hazırlayacaksınız, sorgu sonucu evet hayır olmayacak da biraz ondan biraz bundan içeren başka sonuçlar doğuracak.. Yani sorgu noktasına ulaşan veri true/false iki yöne değil ikiden fazla yöne dağılacak.
Resim
Resim ....Resim
sonuncusado
Üye
Mesajlar: 37
Kayıt: 13 May 2005 03:36

Mesaj gönderen sonuncusado »

evet aynen dedigin gibi arkadasım.. ayrıca linguistic variebles diye buldugum seyde Edward S. Sazonov adındaki bir profun hazırladıgı bir java kutuphanesi imis. yane benim faydalandıgım adamlarda bu ustadın yazmıs oldugu bulanık mantık yorumlayıcısını kullanmıslar. ben delphide bole bisi bulamadım. zate benim isime yarayacak bsi varmıdır oda supheli.

benim yapmak istedigim olay su.. bir cubuk uzerinde hareket eden bir top olacak. baslangıcta cubuk belili bir egimle bırakılacak. ve amac topu, cubugu(yercekimi kuvvetinden yararlandıgımızı varsayarak) hareket ettirme yoluyla en kısa zamanda merkes noktada hareketsiz tutmak. bu nedenle cubugu 5 parcaya ayırmıslar. ngatif uzak, negatif yakın, merkes, pozitif yakın ve pozitif uzak. bunlar birbileriyle ic ice gecmis durumda. negatif uzagın bir kısmı negaitf yakında onun da bir kısmı merkesde. bu bole devam ediyor. olusturacagım kurallar ise::
top negatif uzakta ve topun hızı su ise cubugun egimi ni sole yap. bolece top sag tarafata iken sag tarafı yukarı kladıracam. ama bunu topun hızına ve merkese olan uzaklıgına baglı olarak belli biracıda yapcak ki topun hızı yavaslasın ve merkese yaklassın. umarımanlatabilmisimdir.sayet bu konu ile ilgilneen varsa ve benim bunu carsamba sabahına kadar yapmamın imkansız oldugu yonunde bi dusuncesi olan varsa solemesini isterim. sonuna kadar mucadele etmek istiyorum amabosa kurekte sallmaak istemem..
saygılarımla
sonuncusado
Üye
Mesajlar: 37
Kayıt: 13 May 2005 03:36

Mesaj gönderen sonuncusado »

haa ben burada nerede takıldıgımı solemeyi unutmuusm :oops:

ben topun bulundugu noktanın hangi alana girecegini veya hızının hangi hız alanınna girecegini nası belirleyecem. bu %75 suraya % 25 buraya dır o zaman top surayada dırır nası diyecem. bunu cozemiyom:))) kafam calısmıyo..
sonuncusado
Üye
Mesajlar: 37
Kayıt: 13 May 2005 03:36

Mesaj gönderen sonuncusado »

buyrun daha da acıklayıcı olsun..bunu cozmek istiyorum. burada sticklength cubuk uznlugu sanırım..(emin degilim) NA negatif away falan... da bu kriteler den benim de bisiler olusturmam gerekiyo..
x= new LinguisticVariable("distance");
x.add("NA", -2*stickLength/2, -3*stickLength/8, -3*stickLength/8, -stickLength/4);//Negatif away
x.add("NC", -3*stickLength/8,-stickLengthc/4 ,-stickLength/4, 0);//Negatif close
x.add("Z", -stickLength/4,-stickLength/8 , stickLength/8, stickLength/4);//almost at the point
x.add("PC", 0, stickLength/4, stickLength/4,3*stickLength/8 );//positive close
x.add("PA", stickLength/4,3*stickLength/8, 3*stickLength/8, 2*stickLength/2);//positive away
Kullanıcı avatarı
bluekid
Kıdemli Üye
Mesajlar: 541
Kayıt: 11 Haz 2004 10:45
İletişim:

Mesaj gönderen bluekid »

Cevapla